Metafizika képregényen?
Ludwig 2007.12.31. 12:12
BÚÉK! A Buborékpukkaszó című szatirikus képregényfanzinban a következő hír látott napvilágot.........
Ahmaradna Szingh – Arisztotelész metafizikája
Art ComixA Nyitott Könyv kiadó Art Comix sorozatának kiadványait kézbevenni mindig páratlan szellemi izgalmat jelent. Hazai képregényes berkekben sokan találgatták, hogy vajon
ki veszi a bátorságot, hogy a legújabb Eisner-díjas alkotás, a szikh-párszi származású,
Londonban élő Ahmaradna Szingh, Arisztotelész Metafizikája alapján készült képregényét
megjelentesse. Sokáig úgy tűnt, hogy az Atheneum 2000 lesz a befutó, de ők végül az Alien,
amerimanga változatával, illetve a Micuko a botok erdejében című 18 éven felülieknek szóló
hentaial rukkoltak elő.
A szintén esélyes, művészi képregényeket is felvállaló Képes Kiadó anyagi kapacitását
pedig egy, a XVIII. században játszódó francia-belga sorozat, fekvő A/3 méretű,
keménytáblás kiadása kötötte le.
Szingh műve a képregényes nagyközönség számára mindenképpen kötelező darab. A
mai vizuális kultúra gyakran provokatív, ugyanakkor minden művészi megnyilvánulásában
mély és alapos fenegyereke 1968-ban született Indiában. Két éves volt, amikor szülei
Londonba költöztek. Már gyerekkorában tehetségesen rajzolt. A középiskolában a tanárait
ábrázoló gúnyrajzokat értékesítette osztálytársai körében. Ezek persze csak ujjgyakorlatok
voltak. Hamarosan tagja lett egy neves vizuális műhelynek és a 90-es évek közepén, a
kommunizmus bukása utáni kegyelmi időszakban szervezte meg első performance-ait. Ezekre
az értő közönség nagyon hamar felfigyelt, de szélesebb körben az „Indiai nagy fal” című
alkotása tette ismertté.
Delhi egyik közparkját –némileg a berlini falra utalva- magas szilícium lapokkal
kerítette be, melyekre tehéntrágyával mázolt ősi indiai szimbólumokat. A műalkotás tiszta
egyetemessége szíven ütötte a világot. A kritikák szerint, ha létezne képzőművészeti Nobeldíj,
akkor azt Szingh bizonyára megkapta volna. Bár az Indiai nagy falat ideiglenes alkotásnak
szánták, máig a helyén áll, és még napjainkban is sok kiadványban szerepel, mint a poszt
indusztriális korba lépő, de hagyományaihoz ragaszkodó szubkontinens szimbóluma.
Az elismerés szárnyakat adott az alkotónak. Jó néhány éven keresztül megállás nélkül
készítette egyre zseniálisabb műveit.
Az ifjabb Bush által elindított II. Öbölháború kitörésekor azonban mély alkotói
válságba került. Míg korábban a szerves fejlődésben látta a társadalmi problémák
megoldásának kulcsát, most egyre sötétebb tónusú lett a világlátása, amiben szerepe lehetett
annak is, hogy műterme ablakától tíz méterre egy felhőkarcolót emeltek.
Kétségek gyötörték a világ és saját sorsát illetően. Végül, egyfajta sajátos önterápia
részeként beleásta magát az ókori filozófiába. És miközben –meglátása szerint- az emberi
civilizáció a káosz felé sodródik ő képregény készítésbe kezdett.
A feldolgozott mű Arisztotelész Metafizikája lett. „Minden ember természete, hogy
törekszik a tudásra.” állítja Arisztotelész és vele együtt Szingh is. A képregényben a tudás kék
színű, és leginkább egy kacsacsőrű emlőshöz hasonlít. Az érzékelés piros unikornis, a
tapasztalás pedig sárga skorpió. A bölcsesség először egy szúnyograjhoz hasonlít, ami
zümmögésével tompa fejfájást okoz a bölcsnek, majd később fúrófejjé válik amint az okok
mélyére hatol. A pythagoreusok tanításain egy bordó pingvin vezet minket keresztül.
Mivel nem akarom olvasás előtt lelőni az összes poént, ezért csak annyit mondanék
még, hogy amikor a platoni idea tan kritikáján haladunk végig néhány ezerszínű, egész
oldalas tablón, elfog minket a sanda gyanú, hogy Szingh valójában Platon oldalán áll, és
egyébként is, mintha Arisztotelésztől több szerénységet várna el XXI. századi feldolgozója.
Ettől függetlenül a képregény letehetetlen és minden kockájában zseniális. A
szubsztancia elmélet kifejtésénél megborzongunk a gyönyörűségtől. Azok az oldalak pedig
ahol Istenről mint elsődleges szubsztanciáról és abszolútumról esik szó szinte felfoghatatlanul tökéletesek.
|